top of page

Il Tagliatartufo
Product design

Il Tagliere per Tartufo è un progetto realizzato per il Concorso “New Design 2013, organizzato dal MIUR con il tema “Innovare le tradizioni tra sostenibilità e sperimentazione”.


Il lavoro è stato selezionato tra i migliori progetti ed è stato esposto durante la Biennale di Venezia presso il Convitto Foscarini.

L’obiettivo era quello di proporre un taglia tartufo che rispettasse la tradizione locale piemontese, la sostenibilità, proponendo materiali naturali e riciclabili come il legno e l'acciaio, e la produzione “made in Italy”.

La sua forma ricorda un “cane da tartufo” con il musetto e il capo estraibili: il primo serve per facilitare il taglio del fungo mentre il secondo ha uno spazzolino incorporato per la pulizia.

Il tagliere invece è composto da linee sinuose che richiamano le colline del territorio, mentre gli spazi che accolgono i tartufi riprendono la forma delle piccole fosse scavate dai cani.

The Truffle Slicer is a project realized for Competition "New Design 2013" that was organized by MIUR with brief "Innovating traditions between sustainability and experimentation".


The project was selected among the best projects and it was exposed during the Biennale of Venice in College Foscarini.

The goal is to porpose a truffle slicer that respects the Piedmont tradition, the sustainability, using natural and recyclable materials like wood and iron, and "made in Italy" production.


Its shape remembers a typical "truffle dog" with pull-out nose and head. The First simplifies the cutting of truffle while the head is a toothbrush for the cleaning.

The cutting board is decorated by sinuos lines to represents Monferrato hills and the little spaces for truffle are holes dugs by dogs.

bottom of page